Chiang Mai, Elephant Park & Kamala Beach - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeffrey en Marije - WaarBenJij.nu Chiang Mai, Elephant Park & Kamala Beach - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeffrey en Marije - WaarBenJij.nu

Chiang Mai, Elephant Park & Kamala Beach

Door: Jef en Marije

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Marije

19 Februari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hallo lieve mensen!

Sorry voor onze vertraging.. ;) Het was een druk weekje met heeel veel leuke avonturen, maar ook mindere helaas. Laten we beginnen waar we het vorige blog geeindigd zijn.
Eenmaal aangekomen in Chiang Mai waren we helemaal kapot van de ellendige treinreis, maar gelukkig hadden we snel een tuktuk gevonden die ons snel naar ons hotel bracht. We hadden weer een heel lekker hotel dat midden in het 'Old City' centrum lag. De 'Old City' is slechts een klein vierkantje in het grote Chiang Mai, maar wel de place-to-be. In ons hotel hebben we onze tassen neergegooid en eerst een uur op bed gechillt. Daarna kregen we honger en zijn we old city ingelopen. Chiang Mai staat bekent als culinair Thailand, en dat hebben we gemerkt. Overal waren restaurantjes waar je heerlijk kon eten, van thaise specialiteiten tot pizza en burger king. We hebben gegeten bij een tentje dat heet ''Dada kafe'', wat eigenlijk meteen onze favoriet werd voor lunch & ontbijt. Je kon er vanalles krijgen, pannekoeken, omelet, 100 soorten smoothies, broodjes in alle soorten en maten, havermoutpap, yogurt met muesli, echt alles. Hier kon je voor 6 euro met zn 2en een bord vol eten bestellen en een hele grote smoothie. Tegenover Dada Kafe zat het kantoor van Nature Elephant Park. We hadden van Tante Edith hiervoor kaartjes gekregen voor onze verjaardag, dus we hebben daar meteen maar een datum geboekt. Zaterdags zouden we een dag daarnaar toe gaan, later daarover meer :)
De volgende dag zijn we naar de Mae Sa watervallen geweest. En dit was GAAF. Er waren 10 niveau's, die je met een soort trap naar boven allemaal kon bekijken. Nouja trap, soms was het half bergbeklimmen maar wel heel erg gaaf. Op facebook hebben jullie waarschijnlijk de fotos wel voorbij zien komen, het was een hele klim naar level 10 maar we zijn heel blij dat we het hebben gedaan.
Donderdag en vrijdag hebben we tempels bekeken, waarvan er 1 wel heel bijzonder was. Die lag boven op een berg. Een privetaxi daarnaartoe en terug kostte 600 baht, 13,50. Een tuktuk naar de Universiteit kostte 50 baht, 1,13, en een retourtje in een volgestouwde TukTuktaxi met Thaise mensen en wij, kostte 3,60. Klein rekensommetje maken en je ziet dat we weer veel geld hebben bespaard :) En jef heeft de hele rit achteraan de TukTuk gehangen, wat ook best leuk was volgens hemzelf. Stef Stuntpiloot. ;)
De tempel op de berg was erg indrukwekkend. Het waren eerst nog meer dan 300 treden omhoog in de brandende zon, lucky us :). Maar dan had je ook wat. Het uitzicht over Chiang Mai was prachtig en de tempel zelf was heel erg mooi.
en dan eigenlijk waar we nu de hele tijd al over willen vertellen...
Nature Elephant park!! Wauw wauw wauw wat was dit gaaf. We zullen even vertellen wat voor een park dit is. Olifanten in Thailand worden eigenlijk vanaf de geboorte al mishandeld. Dit om ze onderdanig te maken en klaar voor toeristisch gebruik (Olifanten ritjes en kunstjes). Ze worden in kooien gehouden, aan kettingen, en in vastgezet in boxen waar ze bijna geen eten en water krijgen. In deze boxen zitten ze soms wel een week, en worden ze alleen maar geslagen, niet met gewone stokken, maar stokken met een hele scherpe pin eraan. Dit gaat door tot de olifanten eigenlijk hun waardigheid kwijt zijn en luisteren naar de mens. Deze informatie hebben wij allemaal verkregen in een documantaire die ze ons lieten zien, waarbij iedereen in onze groep (we werden in groepen van ong. 10 verdeeld) kippenvel kreeg. Nature Elephant Park red deze dieren. De eigenaresse van dit park is ooit begonnen met 1 olifant te kopen die in erg slechte conditie was, en dit is nu uitgegroeid tot een park met 30 olifanten, waarvan de jongste slechts 5 maanden is en de oudste 78. Bijna al deze olifanten hebben deze vernedering meegemaakt voordat ze hier kwamen, en het kost de mensen van dit park heel veel geduld en liefde om hun vertrouwen terug te winnen. Maar uiteindelijk is dit het allemaal waard, het was zo indrukwekkend om te zien hoe gelukkig en vredig deze olifanten waren. We zaten in een hele leuke groep met eigenlijk allemaal backpackers. Wij trokken die dag op met een ander stel, Canadeze backpackers. Zij hadden ook al een hele mooie reis gemaakt door Japan, Uganda, Nieuw Zeeland, Thailand en hun volgende stop was Europa.
De eerste activiteit in het Nature Park was het voeden van de Olifanten, we stonden op een soort plateau in het park zelf, waar de olifanten langs liepen. Meestal stonden er 5 olifanten om gevoederd te worden verdeeld onder 2/3 groepjes. Onze begeleidster was heel gaaf want die ging tegen de stroom in, waardoor wij alleen met onze groep 5 olifanten hadden om te voeden. Dit betekend dus ook dat Jef en ik met z'n 2en 1 olifant mochten voeden, heeeeeel gaaf. We kregen 2 grote manden met watermeloen, bananen en pompoen. Zie de fotos op facebook :)
Daarna kregen we een lunch, en deze documantaire te zien waarover we eerder vertelden. Smiddags hadden we een tour door het park zelf, waar we de baby olifant hebben gezien van heel dichtbij in de rivier, baden met zijn moeder. Later liepen we verder langs de rivier en mochten we zelf baden met deze dieren. We kregen emmers om water over ze heen te gooien, dit vinden ze heerlijk. We konden nu ook extreem dicht bij de olifanten komen, zo dicht als je wou eigenlijk. Weer stonden er manden met fruit dus je kon ze weer voeden. Zo dicht bij deze dieren staan was echt een van de meest bijzondere ervaringen van ons leven. Deze dag heeft ons zeker doen realiseren dat deze dieren niet gemaakt zijn voor ritjes en showtjes. Deze dieren zijn indrukwekkend genoeg om alleen naar te kijken zoals ze horen te leven. Als iemand van jullie ooit naar Thailand gaat, ga dan echt naar dit park, dat vergeet je nooit meer.
Savonds waren we nog heerlijk aan het nagenieten en zijn we lekker uit eten geweest bij een van de vele restaurantjes. Helaas werd ik (marije), snachts ziek. :-( Na dat al mijn avondeten niet meer in mijn maag zat heb ik nog even kunnen slapen, maar de volgende dag kon ik nog niet eens water binnenhouden. Toen ik einde van de middag eindelijk weer wat water binnen hield heb ik meteen een zakje ORS zoutoplossing genomen, om uitdroging in ieder geval te voorkomen. Mijn maag voelde alleen wel zwaar gekneusd door alles. De volgende dag zouden we naar Phuket vliegen en we waren al bang dat dit niet ging lukken.. Maar door een redelijke nachtrust en alle lieve zorg van jef ging het de volgende dag weer, en ben ik, welliswaar op een lege maag, veilig met Jef naar Phuket gevlogen :)
Kamala beach was onze volgende stop, een strand in Phuket. Ook hier hadden we weer een fijn hotel, met helaas een manager die totaal geen engels spreekt. Probeer dan maar eens uit te leggen dat je een scooter wil huren :) Nadat hij ons met handen en voeten had duidelijk gemaakt dat zijn scooters allemaal verhuurd waren, heeft hij voor ons een ander hotel gebeld die ze nog wel had. Deze mensen spraken wel heel goed engels en binnen een half uur hadden we een scooter.
We hebben in Kamala beach de 1e dag eigenlijk niet heel veel gedaan, maar een lekker dagje strand gepakt. De strandjes in Thailand zijn niet heel verkeerd... Toen ik me braaf zat in te smeren op de strandbedjes dacht jef dat hij wel een rondje over het strand kon lopen zonder. Ennn dat heeft hij geweten :) Terug in het hotel was hij behoorlijk verbrand, en zijn er een heleboel lagen after-sun op gegaan. Na een koude douche zijn we gaan eten bij een restaurantje op een bergje hier, waar we ook hadden ontbeten. Een heel leuk restaurantje met een prachtig uitzicht over Kamala beach. Helaas was het eten niet zo goed als we hadden gehoopt, want eenmaal thuis waren we allebei misselijk. Gelukkig is het bij mij allemaal net goed gegaan, maar Jef was deze keer aan de beurt helaas. Rond een uurtje of 2 snachts was een wandeling naar de wc een feit. De volgende ochtend was hij gelukkig een stuk beter te pas en bleef hij niet zo lang ziek als ik was. We konden daardoor nog lekker een dagje met de scooter toeren door Phuket. We hebben onder andere de Big Buddha gezien, een hele grote buddha van 45 meter hoog boven op een van de bergen hier. Prachtige route overigens met de scooter!
Om 6 uur waren we weer in kamala beach zelf, om onze scooter in te leveren. De man van de eigenaresse wou ons wel naar eigen hotel brengen, scheelde ons weer tuktuk kosten. We wisten alleen niet dat hij ons op de scooter naar het hotel wou brengen.. Met 3 mensen op een scooter is hier kennelijk heel normaal, alleen is vooral Jef niet zo klein als die thaise mensen hier.. Het kon allemaal net en eigenlijk was het een hele leuke ervaring. De kleine dingen ;).
Morgen om 7 uur sochtends worden we opgehaald met een taxi, want om half 9 varen we naar Koh Phi Phi. En voor iedereen die Koh Phi Phi niet kent, zoek maar even op google.. Koh Phi Phi Don & Koh Phi Phi Le worden beschouwd als een van de mooiste eilanden ter wereld, en wij gaan ze in 2 dagen allebei bezoeken. Gaaaaaf!!!!
Hopelijk hebben we nu eerder tijd om weer een blog te schrijven en worden we vooral niet meer ziek haha. We genieten ondanks een paar tegenslagen nog steeds volop!!

liefs van Jef & Marije