Eiland hoppen - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Jeffrey en Marije - WaarBenJij.nu Eiland hoppen - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Jeffrey en Marije - WaarBenJij.nu

Eiland hoppen

Door: Marije & Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Marije

12 Maart 2014 | Thailand, Ko Samui

Ha lieve vrienden & familie!

Opnieuw een verlaat reisverslag, maar we hebben 2 weken geen beschikking gehad tot computer en reisverslagen op de telefoon tikken is echt een hel.. haha. Maargoed hier het verslag van de afgelopen 2 weken!
Na Koh Lanta, (De 4 island tour die we hebben gedaan was trouwens prachtig!! Weer prachtig water & prachtige stranden) zijn we naar Koh Samui gegaan, een eiland aan de andere kant van Thailand. Hier zijn we 3 nachten gebleven. We hebben hier verbleven in een super mooi hotel, het memories hotel. Het was een hotel vlak bij het strand, met een zwembad, ruime kamers, grote bedden, fijne douches en een mini-schapen boerderijtje, haha. In thailand zijn schapen heel bijzonder, en deze ''farm'' met ongeveer 6 schaapjes werd elke dag door de lokale thaise bevolking bezocht. Vaak als wij aan het ontbijt zaten sochtends werden ze gevoerd met melk, en dit mochten wij ook vaak doen. Niet meteen bijzonder, wel heel erg leuk. Ook jef's verjaardag hebben we gevierd in Koh Samui. We vroegen de eigenaresse van het hotel (echt de meest vriendelijke vrouw OOIT!) wat het beste restaurant van Koh Samui was. Dit was een Italiaans restaurant, en hier hebben we ook gegeten. Het was zo ontzettend luxe, met bijpassende wijnen, heerlijk italiaans eten, een prachtige entourage en super vriendelijk personeel. We hebben een heerlijke avond gehad!! We hebben in Koh Samui ook veel met de scooter rondgereden, dit is echt onze hobby geworden op de eilandjes. Als het buiten 34 graden is, is het echt heerlijk om rond te crossen langs alle prachtige strandjes en mooie natuur, af en toe te stoppen voor een smoothie of een lekkere curry met rijst. Na Koh Samui zijn we naar Koh Tao gegaan. Koh Tao staat bekend als duikparadijs, en hier gingen we dan ook onze duikcursus doen. Eenmaal aangekomen in Koh Tao na een bootreis van 3 uur, kregen we een korte voorlichting over de cursus, en een kamer toegewezen. Deze kamer kreeg je er gratis bij.. Gratis, heerlijk, geld besparen. Niet dus. De kamer was klam, had een ventilator die niet werkte zoals het hoort, een bed waarbij alle veren recht in je rug staken, geen deken, geen handdoeken, geen wc papier, schimmel, geel water uit de douche en zelfs geen hendel om de wc door te trekken, dat moest met een emmer water. Noem ons verwend, maar na 1 nacht hel in dit gratis verblijf hebben we een hotelletje in de buurt opgezocht. Met dekens, met handoekken, met wcpapier, met een normaal bed, zelfs met airco, een normale douche en een normale wc. Wat kan een mens blij worden van normale dingen :) haha. De duikcursus zelf was wel echt geweldig, we hadden een super leuke instructrice, Andrea uit Canada, en een instructeur, Andy. The A-Team. Ze waren ontzettend geduldig, gaven heel erg goed uitleg en hielden ook van een lolletje. We zaten in een groepje met nog 2 nederlanders, Julia, een heel leuk meisje van 18 die 10 weken aan het backpacken was door azie met haar vriend Sebastiaan. En we hadden Gijs, een vader van 2 kids die super aardig en gezellig was. Andrea had hem al snel gedoopt tot G-DOG, aangezien de naam Gijs niet uit te spreken was. We hebben heeeel veel lol gehad om onze rappende vader G-DOG. Ook hadden we een engelse jongen in ons groepje, Christopher, opnieuw een heel gezellig persoon!! Lieve vrienden en familie, wees blij, wij zijn over een half jaartje al terug, onze lieve vriend Christopher was van plan 3 JAAR te gaan backpacken. Wow. Heel stoer!
De eerste dag van de cursus kregen we sochtends theorie, en smiddags een zwembadsessie. We leerden hier om te ademen onder water, hoe we ons ''duikpak'' in elkaar moesten zetten, we moesten leren ons masker onder water af te doen en weer om te doen, onze tank werd dichtgedraaid zodat we wisten hoe te handelen als onze lucht weg zou vallen, en nog meer van dit soort oefeningen. De 2e dag gingen we de zee in, we daalden af naar 7 meter langs een lijn. Jef ging samen met de rest van de groep & andrea, ik ging samen naar beneden met Andy, aangezien ik vernauwde oorwegen heb is klaren voor mij veel moeilijker. Als je gaan duiken krijg je druk op je oren, net als in een vliegtuig, dus door te klaren, je oren 'openpoppen' haal je die druk weg. Het is dus logisch dat als je oorwegen nauwer zijn, er zich veel sneller druk ontstaat en dit ook moeilijker is om de druk eraf te halen. Met een beetje geduld kwam ik 10 min later dan de rest ook netjes op de 7 meter. Hier hebben we opnieuw oefeningen gedaan en een kleine fundive langs het koraal. Het was pas een klein voorproefje, maar WAUW. het leven onder water is echt mooi.
De 3e dag gingen we weer de boot op voor 2 duiken. De eerste duik was op 12 meter, en dit zou een fundive worden, geen oefeningen gewoon lekker duiken. Opnieuw ging ik langzaam naar beneden en het lukte opnieuw. Happy me, want de plek waar we waren was opnieuw prachtig. We zijn 51 minuten onder water geweest. We konden beide niet wachten tot de 2e duik, maar mijn oren waren al een beetje pijnlijk na de eerste. De 2e zou maar op 6-8 meter zijn. Mijn oren begonnen helaas tegen te werken.. Op 4 meter lukte het klaren niet meer dus besloot ik naar boven te gaan met Andy. Terwijl we aan het stijgen waren begon 1 van mijn oren verschrikkelijk pijn te doen, en eenmaal boven verging ik echt van de pijn. Andy heeft me snel naar de boot gebracht en daar heb ik snel mijn equipment af gedaan, een paracetamol genomen en rustig gaan zitten tot de pijn voorbij was. Andy zag geen bloed in mijn oor dus mijn trommelvlies was niet geknapt, en hij was bang voor een oorontsteking. De pijn trok alleen heel langzaam weg, Jef en de rest van de groep kwamen een half uur later boven en toen was de pijn nog nauwelijks gezakt. Lieve Andy heeft jef snel uit zijn equipment geholpen zodat jef mij een beetje kon supporten. Na een uurtje zakte de pijn eindelijk af en waren we ook weer aan land. Ik ben meteen naar een dokter gegaan en daar bleek dat er een vliesje in mijn midderoor was geknapt, waar door de hele buis in mijn middenoor was gevuld met bloed. Hierdoor begon het ook zo'n pijn te doen toen ik naar boven ging, omdat de druk niet weg kon. Het was niet heel erg en zou ook netjes weer helen, maar mijn duikavontuur in Koh Tao was wel voorbij.. Ik heb nog wel netjes mijn examen gehaald maar het was voor mij wel echt een hele grote teleurstelling, ben er echt een tijdje chagerijnig van geweest.. Gelukkig heb ik een soort ''tussencertificaat'' gekregen waardoor ik in Australie nog maar 2 duiken hoef te doen, en dan alsnog mijn certificaat krijg. Naaaa mijn helaas dramatische einde van het duiken heeft toppertje Jef het certificaat foutloos gehaald. Hij heeft de volgende dag opnieuw 2 duiken gedaan, is tot 18 meter geweest en heeft alle oefeningen foutloos gedaan. Super goed!!!
We hebben nog veel opgetrokken met Julia & Sebastiaan, en zijn de volgende dag samen met hun terug gereist naar Koh Samui. Hier zijn we 5 dagen gebleven en hebben we vooral lekker gerelaxed. dagje strand, dagje zwembad, heel veel touren met de scooter, een thaise massage genomen(voor alle grappenmakers vast, zonder happy ending ;) !! ) en lekker gegeten. Na ons eilandhoppen avontuur van bijna 3 weken zijn we gisteren teruggegaan naar Bangkok. We zijn weer in het guesthouse waar we ook zijn begonnen. De eigenaar van dit guesthouse wees ons gisteren op een heel groot winkelcentrum in de buurt. Hier kon je met de skytrain naartoe voor 15 baht pp. 30 eurocent. Dit is een van de mooiste winkelcentra's in Bangkok, en sowieso de mooiste die wij ooit hebben gezien!! Het is geinspireerd op een vliegveld, en elke verdieping is een ''bestemming'' Er zijn 8 verdiepingen met allerlei winkels, boekenwinkels, kleding, sierraden, starbucks, noem maar op.. Op verdieping 7 is een ''foodcourt'' waar je eigenlijk alle traditionele thaise gerechten kan krijgen, met allerlei soorten rijst, maar ook vegetarisch, of juist met heel veel vlees. Goed voor mij en goed voor jef haha. En nog mooier; het eten was hier nog goedkoper dan op de straat... Een bord met rijst en een thaise curry kost tussen de 25 en 35 baht. tussen de 0,56 en 0,78 eurocent. En SUPER lekker. Ondertussen hebben we hier al 2 keer gegeten en gaan er zo weer naartoe haha! Ook hebben ze een supermooie bioscoop in het winkelcentrum, op de 8e verdieping. Hier zijn we ook al naartoe geweest, en draaide een film die jef heel graag wou zien, in het engels!, en lekker een avondje bioscoop is best leuk na 5 weken cultuursnuiven. En 2 kaartjes voor de film kostte ons 4 euro pp. best leuk ;)
Morgen vliegen we om kwart over 9 savonds, thaise tijd, naar Australie, Melbourne. Nederlandse tijd; kwart over 3. Na 9 uur vliegen komen we dan eindelijk aan in Australie. De reden waarom we uberhaupt deze reis zijn gaan maken!! We hebben er echt suuuuuper veel zin in om down under te gaan, naar de andere kant van de wereld. We houden jullie op de hoogte hoe ons avontuur daar gaat verlopen. Voor nu, Thailand was geweldig, en we zouden zeker terug gaan. Thailand zouden we ''erbij'' doen, maar is echt een reis opzich geworden. We hebben genoten van de mooie cultuur, de prachtige stranden en heerlijke eten. Khob-kun Ka (Dankjewel) Thailand!!

Liefs Marije & Jeffrey

• 17 Maart 2014 - 19:26

Marita :

leuk om jullie mooie ervaringen en indrukwekkende belevenissen te lezen.
    geniet ervan.
    veel plezier en succes nog??