Thaise cultuur in Ayutthaya & de nachttrein... - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jeffrey en Marije - WaarBenJij.nu Thaise cultuur in Ayutthaya & de nachttrein... - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Jeffrey en Marije - WaarBenJij.nu

Thaise cultuur in Ayutthaya & de nachttrein...

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Marije

11 Februari 2014 | Thailand, Ayutthaya

Hi lieve allemaal!
Een nieuwe stad, een nieuw blog :-). We hebben met de fiets in 2 dagen heel ayutthaya gezien, het is een klein stadje dat prachtig is per fiets en heel erg veel tempels en vooral hele grote ruïnes kent van eeuwenoude tempels. Ayutthaya was wel een stukje warmer dan Bangkok haha, geen wolkje aan de lucht en 34 graden is even wennen als je Nederlandse tempraturen bent gewend. We fietsten meestal dan ook rond tot een uur of 2, dan gingen we even ergens lekker lunchen en drinken, en daarna fietsen we van 4 uur tot een uurtje of 7 weer rond. Rond 3 uur was het zo onwijs warm dat je letterlijk van de fiets zweette. Ook de zon is hier heel sterk, we hadden ons sochtends goed ingesmeerd, ik was alleen mijn nek vergeten, die was savonds verbrand.. en ik verbrand eigenlijk nooit. Zelfs jef die zijn nek sochtends wel even had ingesmeerd maar later niet meer was lichtelijk verbrand.
Over de verschillende tempels en ruïnes (we vonden de ruïnes toch wel het meest indrukwekkend in ayutthaya) vaak waren deze al gebouwd in 1500, en deze gebouwen waren enorm groot! ze werden ook allemaal met een reden gebouwd, een was gebouwd speciaal om de overleden broer van de koning te cremeren, dit was dus een crematorium met een grote tempel ernaast. Dit werd later gebruikt als Royal Crematorium. Een andere ruïne was verwoest tijdens een oorlog tussen Ayutthaya en Birma rond het 1700, hier zag je ook dat alle hoofden van de Buddhas letterlijk waren afgehakt. Erg interessant allemaal!Bij een van de ruïnes kwamen 2 aziaten naar ons toegelopen met een camera, dus jef en ik
waren gelijk in de veronderstelling dat wij een foto van ze moesten maken. Maar het grappige was dat ze juist met ons op de foto wouden haha! Kennelijk zijn wij ook een bezienswaardigheid hier als Reus en Blondine.
Wat we ook heel mooi vonden aan Ayutthaya is dat je de thai leert kennen zoals ze zijn, niet als oplichters zoals in Bangkok. De thaise mensen zijn echt onwijs lief, als ze zien dat je hulp nodig hebt helpen ze meteen, ze zijn heel rustig en heel vriendelijk, zo hielpen 2 thaise mannen mij met mijn fiets in en uithet bootje doen toen we een riviertje overstaken, hielp de zoon van de eigenaresse van het guesthouse ons door beide backpacks tegelijk(die backpacks waren nog groter dan hij zelf was!!) naar onze bungalow te dragen, en dit beide zonder er iets voor terug te willem, integendeel, je kreeg er nog een grote glimlach bij. Wij zijn vannacht per nachttrein naar Chiang Mai gegaan, om op het station te komen van Ayutthaya had de eigenaresse een tuktuk geregeld maar die kwam niet opdagen. Toen bracht ze ons zelf nog weg om 11 uur savonds, dit ook zonder er iets voor terug te willen, we moesten echt aandringen om haar onze 100 baht aan te laten pakken die wij gaven als extra voor ons super verblijf. Over de nachttrein naar chiang mai: voor 1000 baht hadden wij beide een slaapplek in de 13,5 uur durende rit naaar chiang mai, ongeveer 22 euro. Tsja, wat kan je verwachten voor 22 euro? We sliepen in stapelbedden met hele harde kussens en hele harde matrassen haha. Ik denk dat ik 2 uur heb geslapen, terwijl ik nog 2 slaappillen heb gehad en een advil tegen de super zere nek die ik kreeg van het bedje. De bedjes waren vrij klein dus ik heb beide backpacks aan het voeteneind gelegd omdat ik me nog wel kon oprollen met mijn korte beentjes, jef had alle ruimte wel nodig. Hij heeft misschien ieeets langer geslapen dan ik, maar terwijl ik dit verhaaltje nu tik in de trein ligt hij tegenover mij weer half te slapen haha. Allebei helemaal stuk. Maar he, blijven lachen we zitten wel gewoon in Thailand en ook hier gaan we (oooit ;) ) lachend op terug kijken. En vanochtend, eerlijk is eerlijk, was het uitzicht prachtig. De bergen en bossen voor Chiang Mai. Onze planning was om 5 dagen in Chiang Mai te blijven maar dit worden er 6. Vandaag is een verloren dag aangezien we vanmiddag denk ik gaan bijkomen van de turbulente treinreis. Volgende week maandag vliegen we naar phuket om de stranden van Thailand te bekijken, en Jefs verjaardag te vieren, we gaan naar Phuket zelf, Koh Phi Phi, Koh Lanta, Railey Beach staan sowieso op de planning in 12 dagen tijd. Rond 1 maart gaan we naar koh samui & koh tao voor onze duikcursus, en de 13e vliegen we door naar Australië. De fotos post ik waarschijnlijk op Facebook, dit gaat iets makkelijker. Als het goed is hebben jullie op Facebook al meerdere fotos voorbij zien komen.
Tot snel!
Liefs Jef en Marije

  • 11 Februari 2014 - 12:41

    Marjo Lentfert:

    hoi mareille en jefrey,het was even behelpen in de trein,soms heeft het ook zo zyn voordelen als je niet zo lang bent ha ha,maar net zo als je zegt het komt bij de anekdotes terecht en dan lach je erom.indrukwekkend wat jullie allemaal zien!een echte cultuurschok,maar wel heel mooi.De fotoos zyn fantastisch om te zien.reis en geniet lekker verder. Liefs pa en ma

  • 11 Februari 2014 - 17:11

    Nikki Eshuis:

    Hi Marije en Jeffrey!
    Echt super leuk om jullie verhalen te lezen. Ik vond de thai zelf ook heel erg vriendelijk. Zodra ze opdringerig zijn, zijn het oplichters haha. Maar post vooral veel foto's, heel erg leuk om te zien namelijk!! Heel erg veel plezier de komende weken!! Groetjes Nikki

  • 11 Februari 2014 - 18:51

    Kitty D:

    Hoi, wat beleven jullie mooie dingen. Fijn dat jullie elke keer iets vertellen wat jullie hebben gedaan en zo. Echt heeeeeeel mooi. En ook super mooie foto's. Jullie hebben er zeker al heel erg veel gemaakt. Genieten maar weer. Groetjes uit Weerselo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ayutthaya

Jeffrey en Marije

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 7233

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 20 Augustus 2014

Bali

14 Maart 2014 - 01 Augustus 2014

Australie

04 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Thailand

Landen bezocht: